Den gode oversikten
Tidi gir deg først og fremst en god oversikt over hvilke abonnement som bedriften har tegnet opp for, blant alle ansatte. Du blir møtt med et dashboard som gir de viktigste nøkkeltall, f.eks summen av denne månedens fornyelser eller antall fornyelser neste måned. Vi er klar over at endel bedrifter har dedikert partnere på f.eks Microsoft og Google, og da er håndtering av dette oftest godt i varetatt. Tidi.app handler mer om å få oversikten over “alt annet” som flyter rundt, og hvor man sliter med å holde oversikten over hvem som har ansvaret for, hvordan det belastes, hvorfor det brukes og mye mer.
Kostnader
Undersøkelser viser at en bedrift kan spare mellom 10-40% av årlige abonnementskostnader ved å ha bedre kontroll. Det handler ikke om å si opp avtalene man har, men heller legge seg på det riktige nivået i forhold til intern bruk. Kostnader ved en eventuell sikkerhetsbrist er vanskelig å prissette, men Tidi vil være en pådriver for å sikre rutiner rundt tilganger og avtaler, og dermed gjøre bedriften bedre rustet til å unngå sikkerhetsbrist.
I Tidi kan man også knytte abonnementene til kontoer fra din kontoplan i regnskapssystemet. Dette gjør at du som leder enkelt kan gjøre avstemminger mot regnskap, og dette er også nyttig mtp budsjettering.
Fra venstre: Ole Gulbrandsen (utviklingsleder Relatude), Helene Svelle (grunnlegger og leder Tidi.app), Vidar Langberget (CPO, Relatude)
Sikkerhet
Bak hvert abonnement finnes en leverandør. Tidi gir deg nødvendig bakgrunnsinformasjon om leverandører, og du kan berike denne informasjonen med tagger og annen informasjon. Dette gjør at man et tastetrykk kan hente ut leverandøroversikt som f.eks kan brukes i anbudsprosesser. Eksempel på informasjon kan være hvilket land selskapet har hovedkontor, hvor de har datasenter, eller om de oppfyller enkelte standarder (sikkerhet, GDPR, bærekraft osv) som er viktig for din bedrift.
Brukervennlighet
Tidi er et lettbent produkt. Det skal være lett å komme i gang, enkelt å bruke. Hvem som helst i organisasjonen kan opprette bruker og komme i gang med å bruke systemet.
Ide og oppstart - Hvorfor kom Tidi til live og hvordan startet det?
Som CTO i Milient Software kjente vi på presset da vi passerte ca 40 ansatte. Da ble det veldig mye og holde styr på, og det gikk med unødvendig mye tid rundt håndtering, oppfølging og betaling av abonnement blant de ansatte. Det var tydelig at de ansatte trengte mange forskjellige typer abonnement innen sine fag, noen ganger helt nødvendige verktøy, mens andre ganger mer “nice-to-have" verktøy som man gjerne ville teste ut i en periode. I dette tilfellet var det mye verktøy blant teknologer, designere og IT-drift, men det ble etter hvert tydelig at flere av verktøyene også var i bruk blant andre fag/avdelinger, f.eks marketing eller customer success. Dermed var det viktig å få den gode oversikten slik at man ikke betalte for enkelt-lisenser som heller kunne vært samlet i en bedre avtale.
Vi ønsket på dette tidspunktet å anskaffe et system for å gjøre dette arbeidet bedre, og begynte å undersøke hva som fantes. De fantes leverandør i UK, men de leverte på det tidspunktet ikke systemet i Norden pga konsesjoner. Da kom ideen om å lage systemet selv. Siden den gang har det kommet flere konkurrenter, noe som viser at dette er et voksende marked og at det er et stort behov i markedet, hvilket er positivt for Tidi.
Skjermbilde fra Tidi.app som viser hvordan en oversikt med bedriftens abonnement kan se ut.
Ulike betalingmetoder
De fleste abonnement er tilknyttet en “recurring plan”, gjentakende betaling, hvor betaling trekkes på kreditkort, debitkort, som privat utlegg, via PayPal eller andre betalingsløsninger. Fortsatt betales mange av abonnementene via faktura, spesielt de i Norge. Valgt betalingsmåte er også greit å holde oversikt over, og Tidi hjelper til med dette også.
Husk også at dersom du har flere abonnementer tilknyttet et kredittkort eller debitkort med utløpsdato, er det viktig at riktig person får en heads-up i forkant av denne datoen, for å unngå driftsavbrudd.
Onboarding & offboarding av ansatte
Når noen forlater selskapet har man endel rutiner for å gjennomføre dette på en profesjonell måte, dette er rutiner som man kanskje har i et HR-system. Tidi gir deg den detaljerte sjekklisten på hva du som leder faktisk må sørge for at er utført. Her får man enkel oversikt over hvilke abonnement vedkommende skal ut av, samt avslutte tilgangen til eventuelle betalingskort eller andre betalingsmetoder. Det samme gjelder ved onboarding av nye ansatte eller konsulenter, og vil kanskje gjøre at den nye vil føle seg bedre ivaretatt ved oppstart av arbeidsforholdet.
Antall brukere “goes viral”
Det har også blitt en trend at mange systemer åpner opp for å invitere andre brukere, f.eks for en prøveperiode. I noen tilfeller kan ansatte veldig enkelt legge til/invitere inn eksterne konsulenter, regnskapsførere og studenter. Dette gjør abonnementet enda vanskeligere å holde styr på, da det noen ganger ender opp i flere betalende brukere uten at det var intensjonen.
Hvem er typiske brukerne?
Avhengig av størrelsen på selskapet, men alle ledere og enhetsledere vil passe som brukere av Tidi. Vi har ofte dialog med Office managers/COO og enhetsledere, men også CTO, CFO, CEO og andre i administrasjonen. Tidi har tilgangstyring, og hver bruker kan tilgang til ulike nivå av informasjon.
Oppstartsbedriften Tidi AS
Tidi er en oppstartsbedrift, hvor grunnlegger har mastergrad i IT og lang erfaring fra ulike prosjekter i IT-bransjen. Våren 2024 deltok to grupper med bachelorstudenter fra Høyskolen Kristiania inn i Tidi. De likte konseptet og de ville være med og oppleve hvordan det ville være å delta i en startup. Det var veldig fint å bli med denne gjengen i oppstartsfasen. Det planlegges å gjøre samme prosesse våren 2025, og to uteksaminerte fra "forrige kull” er allerede nå med i prosessen med å bli kjent med nye stjerner fra Høyskolen!
Det må legges til at studentene fikk topp karakterer på sine respektive Bacheloroppgaver som var å gjøre “ekte” programmeringsoppgaver i Tidi. De unge medarbeiderne hadde generelt god kompetanse innen apputvikling og frontend-kode, og hadde flere nyttig synspunkter og læring med seg inn i bedriften, samt sosialt hyggelig tilskudd.
Teknologien bak Tidi.app
Første versjon av Tidi ble laget i en moderne, og noe eksperimentell techstack. Det var spennende å gå for noe “cutting edge” med tanke på teknologi. Vi brukte Golang som programmeringsspråk i backend. HTMX som frontend, inkl css og pure vanilla javascript, ingen tredjepartsbiblioteker eller rammeverk. Det viste seg å bli en rask, stabil og fin løsning, så det var mye bra her, spesielt Golang fungerte godt.
Allikevel var det noen skjær i sjøen. Det var lite dokumentasjon å oppdrive, spesielt rundt HTMX. Dette gjorde utviklingsarbeidet litt mer tidkrevende og kanskje ikke så gøy, fordi vi opplevde ikke å komme i “god flyt”. Vi utviklere bruker gjerne GitHub Co-pilot, og her var det heller ikke så mye hjelpe å hente, til tross for at GitHub Co-pilot er rik på flere programmeringsspråk.
Etter ca 2 måneders prøving, prototyping og kundedialog, bestemte vi oss for å snu skuta mot .Net-plattformen og Relatude. Dette var hjemmebane for grunnleggeren av selskapet, og valget føltes riktig når vi på få uker hadde bygget opp eksakt det samme på Relatude. Totalt sett oppnådde vi en bedre følelse av kontroll på koden og databasen, samt sikkerheten. Hosting i Azure, samt CD/CI direkte satt opp fra Visual Studio, via GitHub og ut til test- og produksjonsmiljøet i Azure, gjør at prosjektet er enkelt å sette opp for fremtidige utviklere i Team Tidi, samt stabilt allerede fra starten.
Ole Gulbrandsen, Helene Svelle, Vidar Langberget.
Bruk av .Net + Relatude
Etter at vi valgte å gå over til .Net + Azure, var det naturlig å bruke Relatude som et applikasjonsrammeverk i prosjektet. Relatude er et norskutviklet rammeverk som gir en “flying start” spesielt med tanke på oppbygging av kompleks semantisk datamodell med mange relasjoner. Relatude har et grensesnitt som gjør at man enkelt kan administrere alle tabeller og felter i databasen, samt relasjoner mellom disse, på en trygg måte lokalt, før man pusher det ut til f.eks GitHub for videre test og deploy til din skytjeneste.
Relatude kommer med noen innebygde moduler som ikke er relevant for Tidi nå, men det er fint å vite at det finnes både e-commerce og blog-modul og nyhetsbrev-modul som kan etableres i installasjonen.
Noe av det beste med Relatude for en startup er kanskje dette med håndtering av sikkerhet. Authentisering av brukere er ivaretatt, samt roller og tilgangsstyring på alle nivåer av innholdet. Dette er en styrke av å ha et CMS sammen med med en web-applikasjon, altså at du i CMS-verktøyet kan styre hvem som skal ha tilgang til datatyper og selve innholdet.
Det er en uting at utviklere, både erfarne og uerfarne, gjør direkte spørringer mot databasen for å hente eller se data som er lagt inn. Her er det svært verdifullt å ha et CMS som gir den visuelle innsikten og oversikten, og det reduserer antall personer som skal ha direkte tilgang til databasen. Utviklere kjører CMS lokalt i sitt utviklingsmiljø med sine testdata, noe som gir det tilnærmet samme bildet som i produksjon.
Jeg opplever god hjelp og støtte fra teamet bak Relatude. Dette er flinke folk som har utviklet noe som er veldig bra, og som er i bruk på mange suksessfulle prosjekter. Jeg mener det er feil at utviklere skal bruke mye tid på å utvikle ting som noen andre har gjort bedre før, og jeg anbefaler at utviklerne skal konsentrere seg om å utvikle produktets kjernefunksjonalitet, men la Relatude hjelpe til med riggen/apparatet rundt. Da får man en robust, trygg og skalerbar webapplikasjon. Jeg har selv vært på å utvikle mange applikasjoner på Relatude gjennom årene, og dette er applikasjoner som har vært ute i produksjon i svært mange år, de er stabile og varige, hvilket er et godt tegn.
Skjermbilde fra Tidi.app som viser hvordan dashboard for en bedrift kan se ut.
Fremtidige muligheter innen teknologi og produktutvikling, med støtte i Relatude
Tidi er rigget for et internasjonalt marked, så alt i grensesnitt er på engelsk. I Tidi er engelsk “company language”, så ved fremtidige ansettelser, vil vedkommende kunne navigere seg i interne rutiner og også i kodebasen, da alt dokumentasjon er på engelsk. En annen fordel med Relatude er støtte for flere språk. Nå ligger alt inn med engelsk som språk-kode, men man kan forholdsvis enkelt utvide med automatisk oversetting til andre språk via CMS, og at sluttbrukeren kan få applikasjonen med spanske menypunkter og ledetekster, som et eksempel. Om noen oversettinger ikke er utført, så sørger Relatude for en engelsk fallback-tekst som gjør at applikasjonen aldri feiler.
Videre er Relatude sterke på å bygge god semantisk datamodell. Dette gjør Tidi godt rustet til å utvide med AI-modeller på toppen som gjør verktøy enda mer kraftfullt og interessant. Dette vil være noe av nøkkelen som gjør at kunden ser at Tidi er “den hjelperen” som du bare må ha med deg i bedriften.
I løsningen benyttes også egendefinerte tagger, og dette stammer også fra Relatude hvor det er lagt opp til at alle elementer kan tagges med såkalte ContentTags . Dette styrker også den semantiske datamodellen med tanke på bruk av AI.
Når teamet i Tidi vokser, er det en fordel å kunne introdusere utviklere og andre ressurser til å aksessere web applikasjonen via Relatude CMS. Da vil man raskere se helheten i prosjektet, forstå relasjonene, før man dykker ned i mer teknisk materie.