Hvert år arrangerer The Resource Alliance sin årlige IFC, International Fundraising Congress, utenfor Amsterdam. Fra tirsdag 20 til fredag 23 oktober var det igjen klart for årets IFC. Nytt av året var det at Norge hadde sin egen koordinator, noe som gjorde det lett å komme i kontakt med alle de andre norske delegatene allerede den første kvelden. Med over 100 ulike sesjoner, med mer enn 90 ulike talere, var det noe for enhver smak.

Dette fortalte Levi da han kom hjem fra IFC:

Et av mine personlige favorittforedrag, var Alfredo Botti og Ruth Ruderham som snakket om å forandre nettverket av egen organisasjon, sponsorer, velgjørere og givere, ved hjelp av historiefortelling, hvor de også presenterte en praktisk og inspirerende modell for slik historiefortelling.

Å høre Alberto Cairo fra Røde Kors fortelle noen fantastiske historier fra hans to tiår i Røde Kors sitt ortopediske program i Afganistan, var høydepunktet, rent emosjonelt. Folk i hele salen satt og gråt når han var ferdig. Sammen med Mark Horvath’s historier fra Invisible People, satte disse to personlighetene et flott punktum på noen inspirerende dager.

 

Dette kunne Nina fortelle oss om hva hun likte på IFC:

Jeg var på mange spennende og inspirerende foredrag og workshops, med mange dyktige og engasjerte fundraisere i løpet av årets IFC.
En av disse var norske Beate Sørum fra fundraisingbyrået b.bold. Hun jobber med fundraising og digital kommunikasjon nasjonalt og internasjonalt, og har jobbet i Kreftforeningen i nesten seks år, med digital fundraising.
Hun fortalte om den spennende omleggingen av Kreftforeningens fundraisingsider, som resulterte i mer enn en dobling av deres digitale inntekter.
Man fikk mange gode tips om hva man bør tenke på ved oppbygning av en nettside, hvor viktig det er å være bevisst på hva som settes som default i et giverskjema, og hvordan man kan forenkle giverprosessen ved å gjøre giverskjemaene så enkle som mulig.

”If they are thinking about your form, they are not thinking about giving”

En gjenganger på årets IFC var historiefortelling og bruken av teknologi i forbindelse med fundraising.
Vi fikk se mange eksempler på historiefortellinger, og ble innviet i hvorfor noen ikke hadde fungert, mens andre hadde blitt en stor suksess.
Eksempel på en suksesshistorie som har reddet tusenvis av liv, ble vist oss av foreleser Colin Habberton fra GivenGain foundation.
I denne kampanjen ble det benyttet et kjent Brasiliansk fotballag for å skaffe flere organdonorer.
Det viste seg å bli en kjempesuksess, og antall donorer i Brasil, økte med 54% på ett år etter kampanjen ”Immortal fans”

Se filmen her: https://www.youtube.com/watch?v=E99ijQScSB8